Thursday, December 10, 2009

Emas : Luasnya Ilmu Allah

alfaaizy berbicara lagi...adakah kita terfikir mengapa Allah telah mewajibkan pembayaran zakat emas & perak? adakah kita terfikir duit yang kita dapat bukanlah wang sebenar yang diajarkan Allah dan Rasul kepada kita?

Allah tidak akan sesekali menzalimi hamba-hambaNya. Allah juga tidak menciptakan sesuatu dengan sis-sia. So, Allah wajibkan zakat kepada pemilik emas apabila nisabnya cukup 85 gram emas yang disimpan sebanyak 2.5% atau 1/40. Kenapa ya???

Teruskan berfikir...Allah telah menciptakan alam ini dan Dia Maha Mengetahui segalanya yang bernilai dan menjadi keperluan untuk hambaNya. Salah satu daripadanya ialah EMAS. Sebut saja emas...semua orang seperti terpukau dan terkasima. Itu adalah tarikan manusia terhadap sesuatu yang bernilai.

Lagi berfikir...Bila kita kata ia berharga, semestinya ia sentiasa berharga selama mana alam ini belum fana'. Emas berada dalam nilainya yang tersendiri, tidak bergantung pada sesuatu mekanisme lain. Jadi harganya akan sentiasa tinggi dan tinggi dan tinggi. Sebab itu, tidak rugi pun orang yang mengeluarkan zakat emas kerana nilainya tetap meningkat dari satu masa ke satu masa yang lain.

Renung-renungkan: Kita seronok lihat angka duit kita yang banyak angka dalam buku bank, tabung haji, asb dll, tetapi tidakkah kita sedar, jika kita simpan 10 tahun lagi nilainya akan susut. Itulah permainan sistem kapitalis yang saya belajar semasa SPM dulu. Orang kaya mengaut keuntungan semahunya daripada orang miskin yang tidak memiliki apa-apa.

Janganlah kita terpedaya dengan matawang ciptaan manusia. Sudah lama kita terpedaya. Tukarlah kepada beli EMAS simpan EMAS. Ubah mind set kita daripada terperdaya.

Wallahu A'llam...

No comments:

Post a Comment