Tuesday, December 29, 2009

Buletin Emas Sedunia

28 Disember 2009
Sumber: Artikel Semasa Public Gold

1. CommodityOnline melaporkan negara India adalah pengimport terbesar emas dan perak. Ini menunjukkan negara India amat prihatin tentang keadaan ekonomi sedunia. Baru-baru ini, India telah membeli 200 tan metrik emas sebagai rizab simpanan negara.

2. Menurut laporan China Daily pula, rakyat China berebut-rebut untuk membeli emas sempena musim perayaan Krismas dan sambutan tahun bari 2010. Dalam berita yang lain ada menyebutkan, pemerintah negara China menggalakkan rakyatnya menyimpan 5% daripada pendapatan bulanan dalam simpanan emas.

3. Emas memberikan senyuman kepada bank-bank pusat sedunia kesan daripada kejatuhan nilai dolar US. Antara negara yang banyak membeli emas tahun ini ialah China, Russia dan India. Namun, ada juga negara-negara kecil yang mempunyai kesedaran merizab emas termasuklah Filipina, Kazakhstan, Sri Lanka, Belarus dan Mexico. Dolar USD yang sebelum ini menjadi penyimpan nilai banyak negara semakin jatuh kesan daripada bebanan hutang US dan trend inflasi yang semakin meningkat.

So, ayuh kita sama-sama mengorak langkah, mengubah fikrah, mencipta sejarah, tercetus an-najah dalam simpanan emas fizikal. Tak boleh mula banyak, mulakan dengan 1 dinar atau 20 gram. Nilai emas semakin naik, tak rugi simpanan kita dalam emas fizikal...jumpa lagi bersama alfaaizy.

No comments:

Post a Comment