Tuesday, December 15, 2009

Emas & Dinar : Suatu Penilaian di Kala Harga Menjunam

alfaaizy berbicara lagi...sejak kebelakangan ini kebanyakan daripada penyimpan-penyimpan emas mulai resah gelisah. Lebih-lebih lagi bagi pelabur-pelabur baru yang kebanyakannya membeli emas di kala harganya melambung tinggi. Mungkin bagi yang membeli emas sekitar tanggal November 2009 sehingga 4 Disember 2009 dah mula mengeluh disebabkan penurunan harga emas secara mendadak.

Apabila harga emas menjunam serendah USD1100/Oz berbanding USD1200/Oz sudah tentulah perbezaan harga yang amat ketara. Sebab itulah terdetik di hati saya untuk membuat catatan ini sebagai perkongsian ilmu kita bersama.

Seingat sayalah...baik kita tanya balik pada diri kita apa tujuan kita membeli emas @ dinar. Sudah banyak coretan tentang kepentingan emas dalam kehidupan kita tetapi saya nak ulaskan dari suatu sudut yang lain, supaya minda kita lebih terbuka tentang PELABURAN DALAM SIMPANAN ini.

Fikirkan kembali!!!
  • Beli emas untuk apa?
  • Adakah emas masih dalam simpanan kita?
  • Adakah aku ada ilmu tentang emas?
  • Boleh untungkah aku dengan simpan emas bila harga jatuh?
  • "Masa Ibarat Emas"?

Kalau belum dapat kupaskan...biar saya tolong siat-siatkan kulitnya supaya mudah kita sama-sama makan dengan tenang...

  • Ingat kembali tujuan kita beli emas sebagai simpanan tetap kita. Kalau simpan dalam wang fiat sure you all dah tahu apa kesannya pada simpanan kita.
  • Ya...harganya naik ka turun ka...emas masih dalam genggaman kita. Kalau beli 50gram sure tetap ada 50gram. Adakah sama nilai RM1 dulu dengan RM1 sekarang. Dulu RM1 bawa pi sekolah dah jadi orang kaya, tapi kalu sekarang buat beli air dengan makanan ringan saja.
  • Bila harga jatuh...baru kita sedar kita kurang ilmu...dan ilmu ALLAH amat luas. So, kita dalam pelaburan emas ini kenalah dalami ilmu-ilmu emas. Baca dan fahamkan bukan baca dan pamkan!!! Renung-renungkan!!!
  • Pikiaq tak pakai akai memang rugi!!! Tapi fikirlah dengan akal yang waras dan bijaksana, anda tidak akan merasa rugi dengan pembelian emas anda. Kan kita dah tahu EMAS ITU BERHARGA...so apa nak heran!!!
  • Seingat saya kata-kata "Masa Ibarat Emas" adalah Hadith Rasulullah. Nanti saya semak semula...apapun ingat kembali tatkala kita menunggu harga emas itu naik atau turun, adakah nilai @ harga emas akan menunggu kita...Memang benar kata-kata tersebut.

Bersama kita renungkan dan bersama kita mengambil pengajaran. Ingatlah!!! Allah tidak menciptakan sesuatu dengan sia-sia...salamullah daripada alfaaizy

No comments:

Post a Comment